Girişim Sermayesi Fonlarına Kamu Kaynağı Aktarımı: Yeni Yönetmelik

24 December 2025
Kerem Turunç
3727

28 Kasım 2025 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren Girişim Sermayesi Fonlarına Katılım ve Girişim Sermayesi Uygulamaları Hakkında Yönetmelik (“Yönetmelik”) ile Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı (“Bakanlık”) bütçesinden girişim sermayesi fonlarına aktarılacak kamu kaynaklarının kapsamı, bu kaynaklara erişim şartları ile uygulamaya ilişkin usul ve esaslar düzenlenmiştir.

Yönetmelik, özellikle teknoloji, teknolojik üretim ve yenilik odaklı girişimlere yatırım yapan veya yapmayı planlayan fonlar bakımından düzenlemeler içermektedir. İlgili düzenlemeler tahtında, Bakanlık tarafından, mevzuata aykırı şekilde bir ürünün üretimi, ticareti veya hizmetin verilmesi, hukuka, kamu düzenine ve genel ahlaka uygun olmayan, tütün, alkol, kumarhane ve bahis oyunları, münhasıran gayrimenkul yatırımları ile siyasi veya etnik içerikli faaliyetlerde bulunan şirketlere yatırım yapılamayacağı düzenlenmiştir.

Yönetmelik uyarınca, Bakanlık tarafından girişim sermayesi fonlarına kaynak aktarımı bir çağrı usulüne bağlanmıştır. Bakanlık, kalkınma planları ve üst politika belgeleri doğrultusunda çağrıya çıkacak ve çağrı sonucunda çeşitli kriterler göz önünde bulundurularak değerlendirme yapacaktır. Değerlendirme sonucunda kaynak aktarımına hak kazanan fonlar bakımından, Bakanlık ile fon yöneticisi arasında bir yatırımcı sözleşmesi imzalanacağı düzenlenmiştir.

Piyasa uygulamalarına paralel olarak, fonun süresi, yatırım ve çıkış dönemleri ile tasfiye sürecine ilişkin esaslar yatırımcı sözleşmesinde belirlenecek, yatırımlardan çıkış sonucunda fona dönen kaynakların kullanımına ilişkin hükümler de bu çerçevede düzenlenecektir.

Bakanlık, fon yatırım komitesinde temsil edilebilecektir. Fon kaynaklarından yapılacak yatırımlar, yatırımcı sözleşmesinde belirlenen esaslar çerçevesinde yatırım komitesi tarafından karara bağlanacaktır. Fon kaynaklarından, girişimlere doğrudan yatırım yapılabileceği gibi, çağrı özel şartlarını taşımak kaydıyla, diğer girişim sermayesi fonlarına yatırım yapılması da mümkün kılınmıştır.

Yönetmelik ile fon yöneticileri bakımından kapsamlı denetim yükümlülükleri düzenlenmiş olup fonun işleyişi ve yatırımlar hakkında Bakanlığa üç ayda olmak kaydıyla düzenli raporlama yapılması, yatırım komitesi tarafından uygun görülen bağımsız bir denetim şirketi tarafından denetim raporu hazırlatılması gibi hususlar hüküm altına alınmıştır. Yönetmelik ayrıca, Bakanlık ile fon yöneticisinin karşılıklı sorumluluklarını açıkça tanımlamaktadır.

Bakanlık ayrıca, fon kaynağının usulsüz ve amacı dışında kullanıldığını tespiti halinde taahhüdü durdurma, fonun tasfiyesini talep etme, ilgili kurumlara bildirim veya hukuki süreç başlatma gibi yetkilere sahip olacaktır.

________________

Yukarıda anılan hususlar, ilgili konuların genel bir değerlendirmesidir ve hukuki mütalaa niteliğinde değildir. Her durum ayrıca incelenerek, kendi özellikleri çerçevesinde değerlendirilmeli, hukuki yapı buna göre tertip edilmelidir.